Οι 4 μύθοι για τον εγκέφαλο που διαδίδουν οι εκπαιδευτικοί
Πόσοι έχετε ακούσει
ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος χρησιμοποιεί το 10% του εγκεφάλου του; Αυτός ο μύθος έχει
καταρριφθεί ξανά και ξανά και ξανά, όμως αρκετοί εκπαιδευτικοί
συνεχίζουν να το πιστεύουν. Αυτό τουλάχιστον έδειξε μεγάλη επιστημονική έρευνα.
Η έρευνα διενεργήθηκε από τον Paul Howard Jones στο πανεπιστήμιο του
Μπρίστολ και δημοσιεύθηκε στο Nature Reviews Neuroscience και περιέλαβε
εκπαιδευτικούς από την Κίνα, την Ελλάδα, την Τουρκία, την Ολλανδία και το
Ηνωμένο Βασίλειο. Η ερώτηση που τους έθεσαν ήταν εάν και εφόσον συμφωνούν με
ευρέως διαδεδομένες αλλά λανθασμένες πεποιθήσεις σχετικά με τον ανθρώπινο
εγκέφαλο.
Τα αποτελέσματα που της έρευνας που μόλις δημοσιεύθηκε είναι λίγο ανησυχητικά.
Στην έρευνα το 59%
των εκπαιδευτικών της Κίνας και οι μισοί από το Ηνωμένο Βασίλειο και την
Τουρκία πιστεύουν ότι χρησιμοποιούμε μόλις το 10% του ανθρώπινου εγκεφάλου. Η
έρευνα έδειξε, επίσης, ότι η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών στην Κίνα, το Ηνωμένο
Βασίλειο και την Ολλανδία πιστεύουν ότι τα παιδιά έχουν μειωμένη προσοχή αν
καταναλώσουν ζαχαρωτά, σνακ με ζάχαρη κ.λπ. (εξίσου λάθος άποψη). Το 91% των εκπαιδευτικών στο Ηνωμένο
Βασίλειο πιστεύεοι ότι οι άνθρωποι χρησιμοποιούν είτε το "δεξιό
εγκέφαλο" είτε τον "αριστερό εγκέφαλο" (και αυτό λάθος γιατί έχει αποδειχτεί ότι χρησιμοποιούμε κατά
περίπτωση όποιο μέρος του εγκεφάλου χρειαζόμαστε).
Κι όμως, ένα μεγάλο
ποσοστό εκπαιδευτικών ανά τον κόσμο πιστεύει ότι αν οι μαθητές τους πίνουν
πέντε ποτήρια νερό κάθε ημέρα ο εγκέφαλός τους θα συρρικνωθεί (εννοείται ότι είναι λάθος)
Ο Jones στην
παρουσίαση της έρευνας επισημαίνει ότι η εξάπλωση αυτών των μύθων είναι
αποτέλεσμα της φτωχής επικοινωνίας μεταξύ νευροεπιστημόνων και εκπαιδευτικών.
Για να έχετε πρόσβαση στη νέα έρευνα και να τη διαβάσετε εξ ολοκλήρου θα πρέπει
να εγγραφείτε στο Nature Reviews Neuroscience. Όπως αναφέρεται και στο qz.com αυτοί οι μύθοι είναι τόσο διάχυτοι
και είναι τόσο γερά δεμένοι στο εκπαιδευτικό σύστημα για τόσο καιρό ώστε και οι
περισσότεροι εκπαιδευτικοί δεν βλέπουν το λόγο να τους αμφισβητήσουν.
Η νευροεπιστήμη έχει
μεγάλη εκπαιδευτική βαρύτητα και σπουδαιότητα και οι
εκπαιδευτικοί θα έπρεπε να επιμορφωθούν στα γενικά σημεία της επιστήμης (μαζί
με τόσα άλλα που χρόνια τώρα ζητούν να επιμορφωθούν για να αποδίδουν καλύτερα)
[Πηγή: alfavita.gr, 18/10/2014]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου