Το αντεργκράουντ της Νέας Εποχής
(Ειδικό
αφιέρωμα στο Ιδεοδρόμιο που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του
1991 με εισαγωγή του Λεωνίδα Χρηστάκη)
Η ΑΓΝΩΣΤΗ (ΣΤΗΝ
ΕΛΛΑΔΑ) ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ - ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ (ΣΤΗΝ
ΕΛΛΑΔΑ)
ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ - Η ΑΓΝΩΣΤΗ (ΣΤΗΝ
ΕΛΛΑΔΑ)
ΓΡΑΦΗ
Από μια καλή
πρωτοβουλία ενός γνωστού(;) έλληνα συγγραφέα που ζει εδώ και μερικά χρόνια στο
πρώην Δυτικό Βερολίνο, του Τέου Ρόμβου, έχουμε τη μοναδική ευκαιρία να
παρουσιάσουμε «δείγματα γραφής» αρκετών συγγραφέων που είναι γνωστοί -εκτός του
ελλαδικού χώρου. Η πρωτοβουλία αυτή του Ρόμβου και της Χαράς Πελεκάνου, που
μετέφρασαν και επιμελήθηκαν όλη την παρουσίαση, ανοίγει κάποιο φως σε άγνωστες
πτυχές μιας γραφής και μιας νοοτροπίας «στάσης ζωής», που στην Ελλάδα, στη
συντριπτική πλειοψηφία των ελλήνων συγγραφέων είναι άγνωστη, για να μην πω
ακατανόητη. Δεν είναι –ήταν- μόνο το πάθος που κυριαρχούσε στη ζωή αυτών των
ανθρώπων που διαλέχτηκαν εδώ, ήταν και είναι ο μετασχηματισμός του πάθους αυτού
σε μια έκφραση, άλλοτε ποιητική και άλλοτε πρόζας που μας αφήνει –εμάς τους
Μεσόγειους- έκπληκτους για τα αποτελέσματα.
Το ερώτημα που
προκύπτει είναι το πώς και γιατί αυτοί οι συγγραφείς δεν μεταφράστηκαν και δεν
εκδόθηκαν στην Ελλάδα –τη χώρα των τετρακοσίων εξήντα πέντε (465) εκδοτών!!!
Δεν γίνεται όμως εδώ, με την παρουσίαση αυτή, μια ανάλυση marketing που
πρόκειται να τεκμηριώσει τους λόγους που οι έλληνες μεταφραστές και εκδότες
προτιμούν τις «φίρμες» και οι κ.κ. κριτικοί της λογοτεχνίας αγνοούν αυτούς τους
συγγραφείς ή δεν τολμούν να αρθρώσουν υποδείξεις παρουσιάζοντας με την γνωστή
τους υποτονικότητα, μόνο τα βιβλία εκείνα που τους σερβίρουν οι εκδότες.
Μερικοί από τους παρουσιαζόμενους, εδώ σ’ αυτή την επιλογή, είναι Γερμανοί,
όμως όλοι είναι μεταφρασμένοι από γερμανικά και αρκούντως γνωστοί στη Γερμανία
και ειδικά στο Βερολίνο. Το χαρακτηριστικό είναι ότι όταν πρόσφατα ο Κώστας
Σταματίου –γνωστός από τις κριτικές και λογοτεχνικές του στήλες στην εφημερίδα
ΤΑ ΝΕΑ- πήγε στο Βερολίνο, η μόνη του φροντίδα ήταν να πάρει ένα σφυράκι και να
προσπαθεί να …σπάσει κι αυτός το τείχος του Βερολίνου –φωτογραφία που με πολλήν
περηφάνεια δημοσίευσε- αντί να μας διαφωτίσει για την τρέχουσα λογοτεχνική
κίνηση. Τέλος.
Η παρουσίαση είναι
τόσο σφαιρική, με τα βιογραφικά και τα δείγματα γραφής, που κάθε άλλο σχόλιο
περιττεύει. Εκείνο όμως που δεν πρέπει να νομιστεί είναι ότι έχουμε
«αποκλειστικότητα» γι’ αυτούς τους συγγραφείς που εργασίες τους δημοσιεύονται
εδώ. Πολλοί από αυτούς μάλιστα δεν έχουν ή δεν θέλουν «συγγραφικά δικαιώματα».
Ευκαιρία λοιπόν για κάθε ενδιαφερόμενο εκδότη ή μεταφραστή ή και ερασιτέχνη
αντεργκραουνίστα, να σπεύσει να μας γράψει να του δώσουμε κανένα βιβλίο ή
καμμιά μετάφραση στα ελληνικά, ώστε με την έκδοση μερικών βιβλίων από αυτούς
τους παρουσιαζόμενους συγγραφείς να πλουτίσουμε την ελληνική βιβλιογραφία με
τις θαυμάσιες εργασίες τους και όχι να προστρέχουμε στους ίδιους και τους
ίδιους που είναι οι Γκίνζμπεργκ, Κέρουακ, Φερλινγκέττι, Κόρσο, Μπάρροουζ και,
αυτός που κολλάει μαζί τους «μπρίκια», ο Τσαρλς Μπουκόφσκη.
Εξ άλλου, από πλευράς
Ιδεοδρόμιου, όλη αυτή η παρουσίαση αφιερώνεται από τον εκδότη στον Ευγένιο
(Γιουντίν) Αρανίτση και στον Ανδρέα Μπελεζίνη και κάθε άλλον που
μεγαλοπιάστηκε από την …ουρά των μπητ ποιητών!
Λεωνίδας Χρηστάκης
Μπορείτε να
διαβάσετε την παρουσίαση του νέου αντεργκράουντ που έγινε στο Ιδεοδρόμιο εδώ ή
αποκάτω
[Πηγή: Για
το Αντεργκράουντ, 29/11/2014 ]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου